Advanced Wars - Review

PRESENTATIE - 9
BESTURING -10
LEVENSDUUR -10

TOTAAL -10

Niet veel spellen verdienen een tien, dus waarom is dit spel zo bijzonder. Die vraag is vreemd genoeg gemakkelijk te beantwoorden. Advanced Wars is een spel waar een vervolg eigenlijk niets revolutionairs aan kan toevoegen. Anders gezegd, het spel is af.

De presentatie is eigenlijk het enige waar iets aan kan verbeterd worden. Je ziet de kaarten van boven. Eigenlijk is elke kaart een groot schaakspel, maar dan met oneindig veel meer mogelijkheden. Elke plaats op het bord bestaat uit gras, bergen, bos, water of koraal. Ook is het mogelijk dat er een basis, een vliegveld, een haven of een fabriek op staat. Verder kan het weer ook nog eens verschillen in zon, regen of sneeuw. Wanneer twee units elkaar aanvallen zie je van opzij in 2D vijf karakters per unit (elk karakter staat voor 2/10 van de unit) te zien. Voor elk stukje grond heb je een apart 2D landschap en deze verschilt per weersomstandigheid. Dit laatste is schitterend, maar de kaarten van boven zijn simpel weergegeven. Heel overzichtelijk natuurlijk, maar de 10 hadden ze gekregen als de map handgetekend was (dus gewone overloop tussen hokjes) en daaronder het rooster met de eigenschappen van de verschillende stukjes land had gezeten. Verder was het leuk geweest als ze tijdens het vechten meerdere 2D achtergrondjes hadden per grondsoort. De muziek is goed, maar wordt wel herhalend. Elke CO heeft 1 achtergrond tune. Daar mag de volgende keer er wel een paar bij.

De beschikbare units bestaan uit grond, water en lucht units. Van de grond units zijn er soldaten, elite soldaten, jeeps, tanks, medium tanks, vervoerswagens, kanonnen, raket installaties, anti lucht wagens en stilstaande anti lucht raketten. De units verschillen in prijs, sterkte en wat ze kunnen aanvallen. Mannetjes kunnen bijvoorbeeld gebouwen veroveren, (medium) tanks zijn zwak tegen helikopters, kannonnen en raket installaties kunnen van afstand raken, maar moeten kiezen: bewegen of schieten. Anti lucht wagens zijn zwak tegen tanks en moeten naast lucht units staan om aan te vallen. Van een afstand vurende installaties hebben dezelfde zwakte als kanonnen. Van de lucht units zijn er helikopters, die sterk zijn tegen (medium)tanks en mannetjes, maar tegen straaljagers en anti luchtafweer geen kans maken. Bommers zijn nog sterker tegen grond troepen en kunnen niet geraakt worden door helikopters en tanks (omdat ze te hoog vliegen), maar kunnen lucht units niet aanvallen en zich niet verdedigen tegen straaljagers. Vervoershelikopters kunnen niet aanvallen of zich verdedigen en kunnen wel worden aangevallen door helikopters. Straaljagers heersen het luchtruim, maar kunnen geen grond units raken. Slagschepen kunnen vanaf de grootse afstand iets raken, maar ze kunnen ondergedoken onderzee schepen niet raken. Deze onderzeeërs zijn sterk tegen slagschepen, en onzichtbaar als ze zijn ondergedoken. Maar ligt er een vijand naast de onderzeeër, dan wordt hij weggevaagd door cruizers. Cruizers kunnen verder nog 2 helikopters vervoeren. Tot slot is er ook voor de zee… een vervoersboot.
Wie nog wijs raakt uit deze tekst kan begrijpen dat het een complex spel is. Maar de balans is perfect gevonden en zodoende moet je alles gebruiken om een level snel te winnen. Dus niet alleen de sterke units die de dienst uitmaken. Dat zorgt voor een diepe gameplay die ook heel erg verslavend werkt als je hem eenmaal doorkrijgt. Verder heb je verschillende commanding officers (CO’s) die na een aantal aanvallen een special power krijgen. Dit kan extra kracht, extra units of… noem maar op zijn. Deze super krachten kunnen het spel helemaal omkeren en maken het extra spannend. Wanneer de spanning helemaal op het toppunt komt is in Fog of War zones. Nu kan je alleen zien wat jou units zien. En bosjes zijn ondoordringbaar, behalve als je ernaast staat. Zo moet je wel heel tactisch spelen om de vijand te verslaan.

De campain bestaat uit 18 levels, en per level ben je ongeveer 30 minuten tot een uur bezig. Dit loopt op in de duur van het spel. De levels zijn ingenieus ontworpen en een ideale strategie moet gevormd worden per level. Ook is er een training met 10 missies die zeker samen wel 4 uur duren. Wanneer je klaar bent met de campain liggen er 20 nieuwe missies klaar in de Batle Room. Verder verdien je munten met het winnen van de levels en hiermee kan je voor de VS mode levels aankopen. Dit zijn 6 mappen met daarin 10 levels, deze speel je met 2 tot 4 personen of tegen de computer. Ook kan je nieuwe CO’s kopen voor in de VS mode of 2 mappen die nog niet beschikbaar zijn in het begin. Als je die allemaal gespeeld hebt, kan je uiteindelijk ook nog zelf maps maken. Alsof je er dan nog geen genoeg van hebt. Een tien voor de levensduur.

HOEWEL DE PRESENTATIE ONTZETTEND GOED IS, MET COOLE 2D BATLE SCENE’S EN GOEDE MUZIEK, BLINKT HET SPEL ECHT UIT IN DE BALANS DIE TUSSEN DE UNITS IS GEVONDEN EN DE UITEINDELIJKE GAMEPLAY EN MAP-DESIGN. ALSOF DAT AL NIET VOLDOENDE IS VOOR EEN GAME GOOIT ADVANCED WARS HIER OOK NOG BIJNA ONEINDIGE LEVENSDUUR BOVENOP. AAN DIT SPEL VALT WEINIG MEER TOE TE VOEGEN EN IS EEN MUST HAVE VOOR ELKE GBA EIGENAAR.

MduTours