Animal Crossing – Review

PRESENTATIE – 6
BESTURING – 8
LEVENSDUUR – 10

TOTAAL – 8

Animal Crossing is een titel die zeker tot de beste Gamecube spellen behoort. Maar zeker geen game die iedereen zal aanspreken. Veelgehoord commentaar is dat Nintendo te “kiddy” spellen maakt. Normaal gesproken ga ik daarin niet mee, aangezien in de meeste Japanse games en tekenfilms de hoofdrol door een tienjarig jongentje wordt gespeeld. Zelda, Final Fantasy en Golden Sun zijn daar voorbeelden van. Op die games heeft niemand commentaar geleverd. Maar wanneer commentaar gerechtvaardigd is, moet je het ook niet onthouden. Kijk, Animal Crossing is qua concept simpelweg briljant. Het is het simpele leven, het dorpsleven en alle feestdagen die gevierd worden. En vooral heel erg leuk, verslavend en tijdsverslindend. Maar de meeste mensen die dit spel zien zullen denken, wat the fuck is this? Wat je ook verteld, deze game zullen ze niet aanraken. Op dat moment zeg ik dat de vorm de functie aantast.

Daarmee kom ik gelijk aan bij het (enige) minpuntje van het spel. Het ziet er erg simpel uit. Niet moeilijk, het spel kwam oorspronkelijk op de Nintendo 64 uit. Het spel is niet erg groot, een rondje rond het level is binnen de minuut afgelegd en dan heb je het hele spel gezien? Of toch niet… het spel kent een ongelofelijke diepgang, met tientallen verschillend uitziende vissoorten, tientallen verschillend uitziende insecten, vele schilderijen, vele dinosaurus geraamtes, honderden kledingstukken, tientallen paraplu’s, tientallen soorten behang, tientallen soorten vloerbedekking, honderden interieurstukken en 6 stuks fruit. Verder zijn alle jaargetijden in het spel verwerkt, en is de aankleding van het dorp op verschillende feestdagen anders. De muziek in het spel is eigenlijk te simpel om waar te zijn. Wat geluiden van water, wind en openslaande deurtjes, gecombineerd met een paar variaties op de titelsong. Daarnaast brengt de briljante K.K. Slider je tientallen nummers die ook veel te simpel zijn, maar waar genoeg variatie in zit om je nooit mee te vervelen. Om de presentatie kort samen te vatten. Met deze grafics komt een normale gamedeveloper niet weg. De muziek is om simpel van te worden. Gelukkig doen de hoeveelheid details de beoordeling van een 5 naar een 6 stijgen.

De besturing is weer een duaal verhaal. Aan de ene kant is de simpelheid de kracht van Animal Crossing. Aan de andere kant heb je wat betreft activiteiten alles wel gedaan na verloop van tijd. Het land van Animal Crossing wordt afgebakend door twee rotswanden links en rechts, een spoorlijntje aan de bovenkant en een zee aan de onderkant. Je kunt letterlijk geen kant op. Je bent op weg om je eigen leven te beginnen, maar te laat kom je erachter dat je niet echt veel geld hebt om mee te beginnen. Gelukkig kom je Rover tegen, die een vriend heeft in het stadje waar jij de naam voor mag verzinnen. Tom Nook heet die vriend en hij verkoopt jou een huis voor het belachelijk lage bedrag van 19.800 bells. En jij bezit: 1.000 bells. Dus geeft hij je een (tutorial) bijbaantje waarmee je een deel van de schuld aflost. Binnen een uur sta je op eigen benen en begint het spel. Zorg eerst dat je de basis gereedschappen in bezit krijgt. Dit zijn een schop, een hengel en een vangnet. Zonder dat is Animal Crossing niets. Hoe krijg je dat geld bij elkaar. Je kunt natuurlijk taakjes voor medebewoners verrichten, om de zo verkregen dingen te verkopen. Of je verzameld wat schelpjes om te verkopen aan Tom Nook. Daarna ligt de wereld open.
Per dag kan je vijf fossielen en een goudzak opgraven. Stuur deze naar het hoofdmuseum voor nader onderzoek om deze vervolgens aan het lokaal museum te doneren. Dit lokale museum is de collectieve gemeente verzameling en bestaat uit dinosaurus fossielen, vissen, insecten en schilderijen. De uil die het museum beheerd is echt te cool. Hij houd van vissen en insecten, begrijpt niets van schilderijen en heeft een hekel aan insecten. En hoewel mr. Blatters veels te veel praat…. blijft hij de man. Om de gouden schop te krijgen moet je in de gouden spot (waar je de goudzak in vind) een tweede schop begraven. Nu zal hier een gouden boom groeien, waar een gouden schop uit valt, wanneer je er aan schudt.
De vissen zijn te vinden in de rivier, in het meertje, in plassen en in de zee. De zeevissen verdienen het meest, dus wanneer je schuld wilt aflossen, probeer zoveel mogelijk Red Snappers en Barred Knivejaws te vangen. Wanneer je jou inventory leegmaakt, kan je 15 vissen verkopen en dit levert zo’n 50.000 bells op per keer. Wanneer je alle vissen hebt gevangen, ontvang je de gouden hengel.
Insecten vangen kan een moeilijke klus zijn, behalve zomers, dan overspoelen ze je stadje. Vlinders zijn makkelijk te vangen, maar voor sommige insecten moet je aan bomen schudden. Pas daarmee op voor de bijen, deze vallen je aan. En als je gestoken bent lacht iedereen je uit. Sommige insecten vind je door te graven en de meeste insecten zitten op bloemen. Wanneer je alle insecten hebt gevangen ontvang je het gouden vangnet.
Schilderijen verzamel je door heel veel geduld (dan staan ze bij Tom Nook te koop) en door klusjes voor bewoners te doen. Verder heb je ook fruitbomen. Dit beginfruit levert je 100 bells per stuk op. Maar ga je naar een stadje van een vriend, (een andere memory card met animal crossing in slot B) dan kan je daar ander fruit meenemen. En zo verzamel je uiteindelijk appels, peren, sinasappels, perziken, kersen en kokosnoten. Voor het laatste fruit heb je een GBA en linkkabel nodig. Dan kan je varen naar een tropisch eiland, waar helemaal niets is, behalve palmbomen, 1 bewoner en jou eigen vakantiehuisje. Verder is het daar altijd zomer en dus heb je daar altijd insecten.
Verder is er ook nog een gouden hakbijl te verdienen. Wanneer je met een gewone hakbijl bomen hakt, zal deze na verloop van tijd stukgaan. Maar wanneer je ervoor zorgt dat er 2 weken lang op elke hectare 12 a 14 bomen staan, ontvang je een gouden hakbijl die nooit kapot zal gaan.
Maar naast het museum vol krijgen heb je ook nog een huis te vullen. Deze is erg klein, maar wanneer je de lening van Tom Nook aflost, zal deze aanbieden om je huis tot twee keer toe te vergroten. Daarna kan je nog een kelder en een verdieping op je huis laten bouwen. Maar dit is niet gratis. Elke vergroting betekend een vergroting van de lening. Deze loopt aardig snel op totdat je 800.000 bells moet betalen voor de laatste vergroting. Wanneer je ook die aflost, beloont Tom Nook je met een gouden standbeeld van jezelf! Hu-Yeh!
Elke zaterdagavond komt K.K. Slider langs. Hij zingt een nummer voor je als je geen verzoeknummers indient en daar ontvang je de aircheck van. Deze kan je in de geluidsinstallatie thuis gooien (duurdere installaties geven een beter geluid!) en terugluisteren.
Elke zondagochtend kan je Turnip’s kopen. Dit zijn tulpenbollen, welke sterk in prijs variëren. De handel hierin is een soort aandelenhandel. Maar koop ze voor onder de 100 bells per Turnip en je maakt er winst op. Ik heb zelfs eens het tienvoudige teruggekregen door Turnip handel. Ga elke dag bij Tom Nook langs om de Turnip prijzen te horen, maar verkoop ze voor zaterdag sluitingstijd, anders bederven de bollen en ben je al je geld kwijt
Dit is lang niet alles wat je kunt doen, maar naar mijn mening een veel te lange opsomming. De besturing is simpel. De A-knop is meestal voldoende. Daarom een 8 voor besturing. Er is te veel te doen, maar het uitvoeren zelf kan gaan vervelen.

Misschien krijg je al een idee van de levensduur. Oneindig inderdaad. Maar beter gespecificeerd precies een jaar. Dan heb je alle feestdagen gezien. Vast heb je dan alle gouden gereedschappen verzameld, het museum vol, je huis vol, en Tom Nooks winkeltje van Granny naar Nookington’s (met bovenetage) laten gaan. Verder zitten er nog 11 verborgen NES games in het spel. Die moet je net als elk ander interieurstuk kopen of krijgen. Probeer ze maar allemaal te verzamelen. Het is zeker de moeite waard.

NEEM HET GEMIDDELDE VAN DE BESTURING EN DE LEVENSDUUR EN JE ZIET DAT HET SPEL EEN 9 VERDIENT. WANNEER JE DEZE REVIEW DOORGEPLOEGD HEBT, WEET JE OOK PRECIES WAAROM. ER IS ECHT TE VEEL TE DOEN IN HET SPEL. MAAR DE PRESENTATIE ZORGT ERVOOR DAT VEEL GAMERS HET SPEL (ONTERECHT) NOOIT ZOUDEN WILLEN AANRAKEN. DE VRAAG IS DUS OF JE DAAR DOORHEEN KUNT BIJTEN…

MduTours