<$Review Reviews Wii Gamecube GBA NGC$>

Arcadefan

zondag

the Legend of Zelda: Twilight Princess

PRIJSKLASSE: 60 euro
PRESENTATIE: 9
BESTURING: 9
LEVENSDUUR: 10

TOTAAL: 9





Je bent geitenherder in Ordon Village, een klein dorpje in een bosrijke omgeving. Jou baas stelt voor dat je een pakje brengt naar de prinses, welke leeft in het kasteel van Hyrule. Maar dan gebeuren er een paar vervelende voorvallen, waardoor de kinderen in het dorp kwijt raken. Jij gaat achter ze aan om ze te bevrijden. Maar enkele gebeurtenissen later kom je in een wereld van schaduw terecht. Normale personen worden in deze omgeving in geesten veranderd, maar jij bent anders… en veranderd in een wolf. Kort hierop ontmoet je Midna, een wezen dat zeer op haar gemak is in deze schaduwwereld. Omdat ze in deze omgeving meer thuis is dan jij, volg je haar en wordt je geïntroduceerd met de slechte plannen van Zant, die de hele wereld in schaduw wil laten verdwijnen. Aan jou de taak om hem te stoppen…

Eigenlijk behoeft dit spel geen inleiding meer. Het is the Legend of Zelda, een reeks die al 20 jaar op Nintendo’s consoles te spelen is. Jij speelt de held en kan vrij door een spelwereld bewegen om uiteindelijk het kwaad te stoppen en om prinses Zelda te redden. Het spel is ontwikkeld voor de Gamecube, wat te zien is aan de graphics en wat te horen is aan de muziek. Maar de besturing vindt plaats doormiddel van de Wii remote, waardoor de spelervaring vele malen leuker is dan met een gewone Gamecube controller. Daarnaast is dit spel in breedbeeld te spelen, wat in een meer cinematische beleving resulteert.

Het spel ziet er schitterend uit, het is ook één van de grootste spelwerelden die ooit in 3D gerenderd is. Er zijn 9 tempels in het spel te vinden, welke allen zeer divers zijn. Het kost je waarschijnlijk 4 uur om een tempel uit te spelen. Dan heb je nog vele andere plekken, dorpen en steden waar je verschillende opdrachten moet uitvoeren. En als je van de ene naar de andere plaats rijd, dan ga je niet zomaar over een grasveld. Kijk goed en je zult hier en daar ingangen ontdekken tot mini-levels. Er is 3 jaar gewerkt aan dit spel en dat is te zien. De makers hebben de volledige kracht van de Gamecube gebruikt voor dit spel. Maar ondertussen kwam de Wii uit en deze spelcomputer is 2 keer zo krachtig als de Gamecube. De Wii is in staat om een nog veel mooiere wereld te renderen. Verder hebben Wii dvd’s 3 keer zoveel opslagruimte als Gamecube dvd’s. In Gamecube spellen wordt vaak nog midi muziek gebruikt vanwege de beperkte opslagruimte. Ook Zelda maakt gebruik van midi muziek. De Wii heeft in principe wel de opslagcapaciteit voor hoge kwaliteit muziek. Maar zijn dit echt minpuntjes? Nee. De productiewaarde van dit spel ligt zo hoog, dat je alleen met lof kan spreken over de grafische en muzikale kwaliteiten van dit spel.

De gameplay van Zelda is bekend. Sinds de Ocarina of Time op de Nintendo 64 is de basis gelijk gebleven. Zo heb je standaard wapens als de katapult, de boog, een touw met haak, zwaarden, schilden, outfits, et cetera. Met deze gereedschappen krijg je telkens toegang tot een nieuw gedeelte van de speelwereld. Deze keer zijn er weer meer gereedschappen in het spel, waarmee nieuwe typen puzzels moeten worden opgelost. Bij het zwaardvechten kan je een vijand locken en dan erom heen lopen. Je hebt verschillende moves om mee aan te vallen en uiteindelijk kan je hier 7 verborgen technieken aan toe voegen. Naast het vechten als Link, kan je ook nog vechten als wolf. Als wolf zijn bijna alle aanvallen hetzelfde, maar Midna kan ook nog haar krachten gebruiken om meerdere vijanden tegelijk aan te vallen. Het vechten is goed uitgewerkt, maar in de Prince of Persia series werkt het vechten toch net iets beter. Zelda heeft wel een groot pluspunt, namelijk de bediening van de Wii remote. Je drukt geen knoppen in om met je zwaard te slaan, in plaats daarvan beweeg je jou hand als of het een zwaard is. Je beweegt geen camera stick om met de pijl en boog te schieten, in plaats daarvan mik je op het scherm. Dit is echt veel beter dan met de standaard controller, dit is interactie zoals die hoort te zijn! Maar niet voor 100%. Omdat het spel origineel voor de Gamecube is ontwikkeld, zijn de bewegingen die je maakt in principe veredelde knopbewegingen. Om een voorbeeld te geven, in het spel heb je een ijzeren bol die je kan rondslingeren. Hiervoor moet je de Wii remote op het scherm mikken, maar het was leuker geweest als je deze had moeten rondslingeren. Qua besturing is dit de beste Zelda ooit. En is geen enkel ander spel met zoveel verschillende spelmogelijkheden. Maar het is niet perfect. In de volgende Zelda mag het vecht systeem wel wat dieper en zou motion control nog net iets meer gebruikt mogen worden.

Het koste mij 55 uur om het spel uit te spelen. Ik heb redelijk veel rondgelopen en side-quests gedaan. Maar ik heb het spel niet voor 100% uit gespeeld. Je kunt nog 60 geesten (Poe’s) en 24 gouden insekten verzamelen. Ook is er nog een grot met 50 verdiepingen vol vijanden. De spelduur ligt dus tussen de 40 en de 70 uur. Geen enkel moment wordt het spel saai, dat lijkt mij genoeg reden voor een perfecte score. Had ik al gezegd dat het eind gevecht echt geniaal was?

CONCLUSIE

WAS DIT SPEL EEN JAAR GELEDEN OP DE GAMECUBE UITGEKOMEN, DAN HAD HET SPEL OP ALLE PUNTEN EEN 10 GESCOORD. OP DE WII IS HET SPEL MOOIER, OMDAT HET IN BREEDBEELD TE SPELEN IS. OOK IS HET SPEL LEUKER DANKZIJ DE MOTION CONTROLS. DE KWALITEITEN VAN DIT SPEL ZIJN DAN OOK NIET DE REDEN DAT HET SPEL SLECHTS EEN 9 SCOORT. DE REDEN HIERVOOR IS DAT OP DE WII EEN NOG BETERE ZELDA GEMAAKT KAN WORDEN. IN DE TOEKOMST, WANT TOT NU TOE IS DIT DE BESTE WII GAME DIE ER IS.

MduTours.