<$Review Reviews Wii Gamecube GBA NGC$>

Arcadefan

maandag

From Russia with Love – Review

PRESENTATIE – 9
BESTURING – 7
LEVENSDUUR – 7

TOTAAL – 8


Kan een spel te goed zijn? Dat is misschien een beetje een vreemde vraag bij een spel die geen 10 scoort. Dat vraagt een nadere toelichting. Dit spel is gebaseerd op de engine van James Bond: Everything or Nothing. De voorganger van dit spel heeft ontzettend hoge scores behaald op de meest gerespecteerde gaming websites over de hele wereld. Ook op deze site (in archief: November 2005) is deze game met een 9 beloont. De makers hebben de gameplay behoorlijk uitgebreid ten opzichte van het vorige spel. Doordat Bond nu zoveel beter is geworden en doordat de vijanden even ‘slim’ zijn gebleven, kunnen ze niet voldoende tegenstand bieden aan onze Engelse geheim agent. Dat is dan ook de reden waarom deze game in het algemeen lager beoordeeld wordt. Kan deze game dit op andere punten goedmaken?

Als we deze game met zijn voorganger vergelijken, dan valt gelijk op dat we een stap terug en een stap vooruit doen. We doen een stap terug in de tijd en belanden in de jaren 60. Dat betekent dat we met Sean Connery kunnen spelen. Het spel is losjes gebaseerd op de film from Russia with Love. Natuurlijk heb ik eerst de film gekeken voordat ik het spel in mijn Gamecube stopte en dan blijkt dat EA het verhaal op punten heeft ‘aangepast’ om een leuke game te fabriceren. Maar dit wordt nergens storend. Bijna alle levels zijn op scenes uit de film gebaseerd en ook de verhaallijn is gelijk aan die van de film. Een (positieve) aanpassing is bijvoorbeeld de toevoeging van dé Bond auto; de Aston Martin DB5. En ook de jetpack en de bestuurbare helikopter zijn een welkome aanvulling op de gadgets die Bond volgens de film zou moeten hebben. Met ‘een stap vooruit’ heb ik het natuurlijk over de grafics. Deze zijn duidelijk gedetailleerder dan in Everything or Nothing. Niet alleen de karakters hebben meer detail. In het level ‘Hedgemase’ valt bijvoorbeeld op dat de bomen veel scherper gerendered zijn. Ook de sound mag er zijn. Niet alleen heeft Sean Connery zijn stem geleend aan deze game. Voor zover ik dit kan horen, hebben alle andere acteurs dit ook gedaan. Waarbij voor de stem van Q waarschijnlijk samples zijn gebruikt. En zullen die oude James Bond tunes ooit gaan vervelen? Tot nu toe nog niet!

De besturing is uitgebreid ten opzichte van de vorige game. Een korte opsomming van de al bekende besturing: je beweegt met de control stick, met de L-trigger gebruik je de auto-aim, met de R-trigger schiet je, met de A-knop kan je acties uitvoeren of reloaden, met de Y-knop ga je tegen muurtjes aan staan, met de X-knop kan je wegduiken, met de Z-knop buk je en met de digital pad zap je door je wapenarsenaal. Maar wat is nu nieuw? Als eerst de Bond focus. Hiermee zoem je in op je vijanden en komen bepaalde zwakke punten in beeld. Zo kan je bij sommige vijanden een granaat van hun riem afschieten, waarna het mannetje met een explosie wordt weggeslingerd. Bij vijanden met bazooka’s kan je de extra raketten laten exploderen. Sommige vijanden komen met kabels naar beneden ge-abseiled. Schiet de kabel door en ze komen nog veel harder naar beneden. De Bond focus maakt het spel leuk. Het gebruik hiervan geeft veel meer plezier dan het simpel neerknallen van vijanden. Maar het maakt het tevens ook gemakkelijker om de vijanden uit te schakelen. Ook kan je vijanden uitschakelen in close combat. In plaats van ze neer te schieten, zie je nu een willekeurige knop in beeld. Druk deze tijdig in en Bond voert een move uit waarin hij de vijand genadeloos neerslaat. Het ziet er cool uit en je bent eventjes onkwetsbaar. De gadgets zijn ook weer net even anders. Nieuw is de berserker gun. Hiermee kan je een vijand overhalen om zijn eigen troepen te gaan beschieten. Met de sonic granate kan je de vijand voor korte tijd verdoven, met Q-Copter kan je geheime ruimtes openen en met je laser-horloge kan je door kogelvrij glas heen schieten. Verder kan je jouw wapenarsenaal ook nog een keer upgraden en dus krachtiger maken. Of je kan je armor upgraden en zo minder kwetsbaar worden. Door al deze verschillende mogelijkheden, kunnen de vijanden niet meer voldoende tegenstand bieden en is het spel nooit echt moeilijk.

Dat betekent niet dat je niet lang kan genieten van dit spel. De missies zijn voldoende lang en er zijn veel missies om te volbrengen. Per missie kan je ook nog opzoek naar research points en kan je verschillende awards behalen. In tegenstelling tot de meeste spellen die awards gebruiken, is het halen van alle awards ook voor de niet-hardcore gamer mogelijk. Omdat je hiermee bonuslevels kan unlocken is dit voor bijna iedereen een goede reden om de levels nog een paar keer te spelen. Een bijkomend voordeel is dat alle levels bomvol actie zitten, ofwel het is absoluut geen straf is om de leveltjes overnieuw te spelen. Het enige nadeel is dat er geen tot weinig verschil zit tussen de verschillende moeilijkheidsgraden. Als je eenmaal weet hoe het spel werkt dan voelen alle drie de moeilijkheidniveaus hetzelfde aan. De multiplayer is standaard. Omdat je geen bots kan instellen, het spel een auto-aim functie kent en alle multiplayer types bekend zijn, zal dit niemand echt lang vasthouden.

CONCLUSIE

WEET WAT JE KOOPT. DIT SPEL IS VISUEEL ZEER AANTREKKELIJK. DE LEVELS ZITTEN BOMVOL AKTIE EN DE BOND FOCUS EN DE CLOSE COMBAT MAKEN DEZE GAME PURE FUN. DE GAME BIEDT ECHTER NIET DE UITDAGING DIE EVERYTHING OR NOTHING WEL HAD. OOK DE MULTIPLAYER WAS IN DIE GAME BETER UITGEWERKT. DUS BEZIT JE GEEN VAN BEIDE GAMES, LEES DAN DE REVIEW VAN EVERYTHING OR NOTHING. HEB JE ALTIJD AL EENS SEAN CONNERY WILLEN SPELEN, DAN IS DEZE GAME VOOR JOU.


MduTours.