Dakar 2 – Review

PRESENTATIE – 6
BESTURING – 7
LEVENSDUUR – 7

TOTAAL – 7

Voor de meeste mensen betekent Dakar niet heel erg veel. Sommige weten nog dat dit een stad aan de westkust van Afrika is, maar meer niet. Voor sommige mensen betekent Dakar heel erg veel. Namelijk twee weken lang aan de beeldbuis gekluisterd zitten, om naar de meest extreme rally ter wereld te kijken. Een race van trucks, jeeps en motoren. Deze bonte verzameling voertuigen racen van Parijs naar Dakar, met gemiddeld 4 uur slaap en 16 uur rijden per dag, waar zowel de coureurs als ook de voertuigen door de woestijn gesloopt worden. Een ware uitputtingsslag. En dáár is nu een rallygame van.

De echte Dakar is een combinatie van de meest verschillende soorten landschappen. De route begint in Frankrijk, waar kleine landweggetjes een echt rallygevoel opwekken, daarna het droge Spanje dat ook nog wel “Word Rally Championship” achtige routes heeft. Maar daarna begint de wildernis. Marokko, de Sahara, Libië, Mali, Nigeria en Senegal zorgen voor Rotsgebergte, Rotswoestijn, Savanne en Grasland. Uiteindelijk eindigt het parcours op het strand van Dakar. Hoe is dat nu overgezet in het spel? De grafics zijn verouderd. Daar is weinig aan te doen. Het spel ziet er simpel uit met landschappen die opgebouwd zijn uit grote vlakken, 2D bomen in het landschap en een korrelige achtergrond. Het fysieke gedrag van voertuigen is ook een minpuntje in het spel. De besturing lijdt er niet onder, maar de voertuigen reageren soms erg onrealistisch in botsing met rotsen of op hobbels in de weg. Maar het spel spelende valt veel van dit theorieverhaal weg… de grafics zien namelijk erg scherp uit en elk level is totaal verschillend van de andere levels. Door de aandacht aan het artistieke deel van de grafics verbaast het spel soms zelfs met bepaalde landschappen en vergezichten. Dat het spel breedbeeld weergave ondersteund is nog een plus en daarom zou ik het grafische deel een 6 (voldoende) toekennen. De sound is echter wel van hogere kwaliteit. De nummers zijn een mix van up-tempo gitaarmuziek, dance en Afrikaanse muziek. Het klinkt zo lekker dat je de muziek harder zet, en het geluid van de auto’s zachter. Het geluid van de auto’s is namelijk niet echt heel boeiend. Vooral op een constant toerental zit hier weinig realisme in. Zo niet het commentaar van de bijrijder. Deze is goed gedaan en vaak vertrouw je meer op wat hij je aangeeft, dan de richtingsicoontjes boven in beeld. Dit commentaar komt in 5 talen en het is best leuk om dat in een andere taal te horen. Het geluid ondersteunt Dolby Pro Logic 2 en krijgt daarom in totaal een 7.

De besturing is erg leuk. Sowieso is het natuurlijk erg leuk om een rally spel te hebben dat je geheel andere levels voorschotelt. Het racen met trucks en motoren naast standaard auto’s bied een variatie die door vele race fans absoluut gewaardeerd zal kunnen worden. Gassen doe je met de L-trigger, remmen met de R-trigger en sturen met de control stick. Iets wat in elk ander spel verwerkt zou moeten worden is het schakelen door de camera-stick omhoog of omlaag te tikken. Net een tiptronic/sequentiële automaat. De camerastandpunten zijn te veranderen met de Y-knop. De meest opzienbarende optie en besturingselement is de Z-knop als reparatieknop. Tijdens de echte Dakar rally zie je vaak genoeg een voertuig na een valpartij aan de kant staan, terwijl deze gerepareerd wordt door de bemanning. De grotere teams hebben hier zelfs service trucks voor, die ook echt meerijden met de rally. Het schademodel in Dakar 2 is erg goed uitgevoerd en je kunt je motor, schokbrekers, stuurinstallatie en banden in 4 gradaties kapot krijgen. Dit merk je ook doordat je topsnelheid bijvoorbeeld halveert of doordat je auto constant naar links aan het sturen is. Wanneer je de Z-knop ingedrukt houd, wordt je gerespot, houd de Z-knop ingedrukt en de reparaties beginnen. Dit kost enige seconden en dat kan het verschil tussen overwinning en overnieuw spelen betekenen. Het sturen in het spel gaat precies, maar wanneer het snel gaat stuiter je onrealistisch over hobbels in de weg. Ook overstuur en onderstuur zijn nergens te bekennen. Maar al met al is het “good fun” zoals de Engelsen dat uitdrukken. Een arcade game op zijn tijd is gewoon erg leuk.

De levensduur is goed in orde. Zo bevat het spel 12 (erg diverse) levels, van 4 tot 6 minuten in lengte. In het spel zitten drie moeilijkheidsgraden. Let op!!! Bij Easy kan je maar 3 levels spelen. Dan word je naar het hoofdmenu teruggebracht. Dat ligt dus niet aan je memory card. Normal is erg gemakkelijk en heb je zo onder de knie en uitgespeeld. Hard mode biedt gelukkig meer uitdaging. Daarbij moet wel gezegd worden dat de moeilijkheid ook nog van de voertuigen afhangt. Zo is Hard met trucks bijna op Normal niveau, Hard met jeeps best uitdagend en Hard met motoren haast onmogelijk. Er zijn 11 voertuigen vrij te spelen. Ook zijn de Campagne mode en de levels in Arcade mode achteruit te racen. Doordat je zo een stuk makkelijker op de verborgen short-cuts komt, is dat een leuke toevoeging. Hiernaast bied het spel ook nog single race, time trial en multiplayer aan. De multiplayer is minder goed uitgewerkt, omdat de toerenteller niet aanwezig is. Daardoor blaas je veel te snel je motor op. De echte bonus is het complete spel “Dakar 2” voor de GBA, welke te uploaden is naar je GBA via de link kabel. 2D van boven en bijzonder standaard, maar wel 12 levels… “good fun” zullen we maar zeggen.

DAKAR 2 IS EEN LEUK SPEL. HET ZAL VOOR VEEL GAMERS EEN AFWISSELING ZIJN OM TE RACEN DOOR DE SAHARA EN STEPPEN VAN AFRIKA EN OOK DE TRUCKS EN MOTOREN ZIJN ORIGINELE RACEKLASSEN. DE SPELMAKERS HADDEN VOOR DEZE GAME MINDER BUDGET, MAAR VEEL ENTHOUSIASME. DAT MERK JE AAN HET FEIT DAT HET SPEL OP EEN VEROUDERDE TECHNISCHE BASIS IS GEMAAKT, MAAR DE MAKERS EEN LEUK EN GOED (CLEAN) UITZIEND SPEL HEBBEN WETEN NEER TE ZETTEN. DAKAR 2 IS VOOR FANS VAN HET RALLYGENRE ZEKER HET OVERDENKEN WAARD.