Ikaruga - Review

PRESENTATIE - 8
BESTURING - 8
LEVENSDUUR – 7

TOTAAL - 8

Treasure 2D games… is de boodschap. De makers van Treasure beperken zich qua games geheel tot spellen in 2D. Dat is op zich al bijzonder, nog bijzonderder is dat de spelen wel degelijk met de tijd mee gaan. Niet zoals een Metal Slug voor de xbox (hoewel nog steeds briljant) dat qua grafics rechtstreeks uit het 16-bits tijdperk lijkt te komen. Maar een spel met maar 5 levels… is dat niet te kort?

Qua presentatie mag je dit spel echt van deze tijd noemen. Het ziet er ontzettend gelikt uit. Heel vreemd om zo te zeggen, maar zwart/wit is het sleutelwoord in de grafische presentatie. Niet dat het spel in zwart/wit speelt, maar alle ruimteschepen zijn van positieve of negatieve polariteit, en spuwen gelijksoortige ammunitie uit. De achtergronden zijn 3D gerenderd en zien er werkelijk fantastisch uit. De overgangen tussen verschillende delen lijken ook geheel in 3D plaats te vinden. Maar het spel speelt toch echt 2D en dat is de manier waarop ik het graag zie. Want 2D bied een geheel onvergelijkbare game-ervaring. Niet beter en niet slechter als 3D, maar gewoon anders. Simpelere spelmechanieken geven gamemakers de ruimte om moeilijkere levels neer te zetten, die de gamer echt uitdagen. Hier gaat eye-candy dus samen met een fantastische spel ervaring. De muziek is episch. Ze is van hoge kwaliteit, maar grijpt terug op de achtergrond muziek van oude spellen. Goed gedaan, want het is precies de muziek die je bij dit thema verwacht. De nummers lijken wel erg op elkaar. Toch betrapte ik mij er meerdere keren op de deuntjes mee te neuriën.

De besturing is simpel. Je bestuurt het scheepje analoog, dus niet in 4 of 8 richtingen. Verder kan jou scheepje (Ikaruga genaamd) van polariteit veranderen (standaard A-knop, ingesteld als Y-knop), natuurlijk energie van een bepaalde polariteit afschieten (standaard B-knop, ingesteld als A-knop) en uiteindelijk 1 tot 12 homing lasers afschieten (standaard R-trigger, ingesteld als B-knop). Wanneer vijanden op jou schieten, kan je kogels van dezelfde polariteit opvangen, waardoor je de energie meter (12 blokjes) oplaadt. Zodra je een blokje vol hebt, kan je een homing laser afschieten, maar de meter loopt op totdat je met 12 homing laser tegelijk, het halve scherm leeg kan laten vegen. Wanneer je door een kogel van tegengestelde polariteit geraakt wordt ga je dood. Je kunt instellen in het hoofdmenu hoeveel schepen je per continu bezit (3 tot 5 schepen) en bij welk puntenaantal je er een nieuw schip erbij verdient. (1 miljoen tot 5 miljoen) Wanneer je steeds 3 vijanden van dezelfde polariteit raakt, begint er een combo op te lopen, dus verdien je meer schepen. Verder doen jouw kogels dubbele damage wanneer je een vijand van tegengestelde polariteit raakt, bijvoorbeeld met witte kogels een zwart vijandelijk schip. Op normal mode komt hier nog een voorwaarde bij. Wanneer je een vijand van dezelfde polariteit raakt, gaat deze natuurlijk dood, maar verliest tegelijk zijn ammunitie. Dus verander je te snel van polariteit, dan kan je gedood worden door rondvliegende ammunitie. In de hard-mode verliest elke vijand ammunitie en wordt het spel bijna onmogelijk. De levels zijn ontzettend gevarieerd. Natuurlijk zie je elke keer een andere achtergrond, maar het spel gooit vijanden in steeds andere formaties op je af. Je hebt zwevende mijnen, kamikaze jagertjes, schietende schepen en een groot aantal boss-vijanden, die andere schietpatronen hanteren. Zo moet je de ene keer door een web van wit/zwarte lazers manoeuvreren, de andere keer draaien twee schijven rond die in schoepvorm kogels rondstrooien. Ontwijk eerst de witte schoepen, terwijl je zwart bent. Verander van polariteit en ontwijk dan de zwarte schoepen. Deze patronen zijn elk level weer verschillend, origineel en verrassend. Ze zorgen ervoor dat de gameplay uitblinkt tussen alle andere side scrolling shooters.

Het spel is alleen geschikt voor gamefanaten. Zelfs als je gamefanaat bent heb je nog verschil tussen het spel uitspelen en alles uitspelen zonder continu te verliezen. Ik zelf hoor tot de eerste groep die het spel gewoon gespeeld en uitgespeeld wil hebben. Dan ben je in ongeveer 10 intensieve uren met het spel klaar. Wanneer je ook gaat proberen het spel zonder continu te verliezen uit te spelen haal je de 20 uur waarschijnlijk wel. Verder is de multiplayer erg leuk, omdat je samen sneller de vijanden afmaakt, maar elkaar wel weer bij obstakels ontwijken in de weg zit. Ook komen nieuwe tactieken naar boven om eindvijanden te overwinnen.

Het spel beloont je op verschillende prestaties. Wanneer je de practice mode zonder continu te verliezen uitspeelt, verdien je een art gallery. Wanneer je het spel in easy mode uitspeelt, verdien je een tweede art gallery. Wanneer je het spel zonder continu te verliezen in easy mode uitspeelt verdien je de sound test. Maar wanneer je het spel in normal mode zonder continu te verliezen uitspeelt, verdien je een nieuwe game mode. Dit is de prototype mode, waar je een tweede energie meter kan laten opvullen door vijanden te vernietigen. De balk loopt echter leeg door kogels te verspillen. Uiteindelijk levert dit een “special homing laser attack” op.

IKARUGA IS EEN FEEST VOOR IEDEREEN DIE 2D GAMES NAAST 3D WAARDEERT. DE MOEILIJKHEIDSGRAAD IS HOOG EN OM DE 5 LEVELS UIT TE SPELEN BEN JE WEL EVEN BEZIG. MEER DAN 5 LEVELS ACHTEREEN ZOU OOK TE VEEL ZIJN OM (ZONDER CONTINU TE VERLIEZEN) UIT TE SPELEN. ECHTER WANNEER ER 2 OF 3 QUESTS WAREN VAN 5 LEVELS, ZOU DIT DE SPELDUUR WEL VERDUBBELEN. WEL IS HET NATUURLIJK MOEILIJKER OM ORIGINELE PATRONEN TE VERZINNEN VOOR ELK LEVEL, MAAR DAT ZOUDEN ZE BIJ TREASURE ALS GEEN ANDER MOETEN KUNNEN…