<$Review Reviews Wii Gamecube GBA NGC$>

Arcadefan

woensdag

Call of Duty 3 – Review

PRIJSKLASSE – 60 euro
PRESENTATIE – 7
BESTURING – 8
LEVENSDUUR – 7

TOTAAL – 7





De meeste hardcore gamers worden niet heel warm van de grafische prestaties van de meeste spellen voor de Wii. Sommige spellen zien eruit als Nintendo DS spellen (trauma center), of als mini-game festijn (Rayman), of als een spel dat ook voor de N64 gemaakt had kunnen zijn (Wii Sports). Call of Duty 3 steekt juist daardoor uit als realistische First Person Shooter op de Wii. Heeft deze console toch wat te bieden voor de hardcore gamer?

Een FPS moet er natuurlijk mooi uitzien. Bij de beoordeling kijk ik naar de volgende criteria: sfeer, aantal polygonen, resolutie van textures, aantal sprites, gebruik van licht / schaduw, gebruik van particle effects & aanwezigheid van reflecties. Een leuk weetje is dat de engine van Call of Duty dezelfde is als de XBOX360 versie van dit spel. En dit is ook duidelijk te zien als je naar de gedetailleerde levels kijkt. Maar als je aan de ene kant meer kracht gebruikt om de levels te renderen, moet je op andere gebieden kracht inleveren. Dit zie je ook terug in Call of Duty 3. Zo hebben de makers de resolutie van de textures op Gamecube niveau gehouden. Ook de ontploffingen en rook-effecten (particle effects) zijn niet echt spectaculair. En reflecties zijn helemaal weggelaten. En dan nog merk je dat de Wii moeite heeft om dit spel te draaien. Want het spel wordt onspeelbaar als er veel ontploffingen tegelijk plaatsvinden, omdat jou bewegingen niet meer worden geregistreerd door de IR sensor. Gelukkig komt dit slechts zeer sporadisch voor. Voor de beste FPS is het wachten op Metroid Prime 3: Corruption.

Het spel mag misschien grafisch niet zo hoog scoren, op het gebied van besturing is dit spel koning. En dan bedoel ik ook in vergelijking met alle andere consoles. Want de traditionele besturing met 2 control sticks voelt gewoon verouderd en on-precies, wanneer je eenmaal gewent bent om op het scherm te mikken. In een bijzonder heftige scene (deze keer geen slow-down) aan het einde van het spel, stormen er grote hoeveelheden Duitsers af op de barricade waarachter jou eenheid zich schuil houd. Met grote precisie knalde ik ze neer, nog voordat ze in de buurt kwamen van de barricade. Op een ander moment belegerde mijn eenheid een huis, waarin talloze Duitsers zich schuil hielden. Via de zijkanten probeerden de Duitsers ons onder vuur te nemen. Maar vanachter een hek schoot ik ze 1 voor 1 af. Elke kogel was raak. Het gooien van granaten doe je (in de standaard mode) door op de D-pad naar links te drukken. Maar in de opties kan je ook aanzetten dat je dit doet via een gooi beweging met de nun-chuck. Niet doen. Je hebt namelijk geen controle over de kracht van de worp, waardoor deze beweging een zinloze toevoeging is. Vele andere momenten moet je wel gebruik maken van bewegingen met de controllers. Zo moet je een mortier bedienen, roeien om met een boot de overkant van een rivier te bereiken, een bom plaatsen, een jeep besturen, of een handgemeen aangaan met Duitse soldaten. Al deze stukken in het spel zijn van tevoren gepland, maar toch maken ze het spel leuker om te spelen. Het voelt gewoon goed. Voor al het rijden van de jeep is fantastisch, je houd beide controllers voor je alsof je een stuur vast pakt en dan draai je je handen in de lucht om te sturen. En dan als een maniak door een dorpje rijden vol Duitse tanks, echt geniaal.

De levensduur is beperkt, omdat er geen multiplayer in dit spel te vinden is. Alleen de singleplayer campaign. Maar dan het goede nieuws, er zijn 14 levels en elk level is goed voor 3 kwartier speelplezier. Ten minste, als je op normale moeilijkheidsgraad speelt. Maar de hardcore gamer speelt niet op easy. En de normale moeilijkheidsgraad is al best pittig. Twintig keer doodgaan per level is niet heel vreemd. Als je het spel daarna ook nog op hard wilt uitspelen, ben je in totaal wel 20 uur zoet met dit spel.

CONCLUSIE

CALL OF DUTY 3 WAS KORT NA DE LAUNCH VAN DE WII DE BESTE FPS OP DE WII. GRAFISCH IS DEZE GAME GEBASEERD OP DE XBOX360 VERSIE VAN CALL OF DUTY. DAARDOOR ZIET HET SPEL ER GEDETAILLEERD UIT, MAAR WAS ER GEEN KRACHT MEER OVER VOOR DE TEXTURES, DE PARTICLE EFFECTS EN DE REFLECTIES. MAAR OP HET GEBIED VAN DE BESTURING HEEFT DIT SPEL GEEN CONCURRENTEN. DE PRECISIE VAN HET MIKKEN OP HET SCHERM IS ONGELOVELIJK. DE MOMENTEN WAARBIJ JE GEBRUIK MOET MAKEN VAN BEWEGINGEN MET DE CONTROLLER, ZIJN GOED UITGEWERKT EN MEMORABEL. HET SPEL HEEFT 14 LEVELS EN DAAR MOET JE HET MEE DOEN, ER IS GEEN MULTIPLAYER. WEET DAAROM WAT JE KOOPT.

MduTours.