Endless Ocean – Review

PRIJSKLASSE: 30 euro
PRESENTATIE – 8
BESTURING – 8
LEVENSDUUR – 8

TOTAAL – 8

Games weten tegenwoordig nauwelijks nog te verbazen. Voordat spellen op de markt komen, zijn ze vaak al uitgebreid behandeld door verschillende tijdschriften, websites en tv programma's. We weten dus al wat we kunnen verwachten en kunnen soms het eerste level al dromen. En zelfs na dat eerste uur zijn de meeste spellen vaak erg voorspelbare aangelegenheden.

En dan heb je Endless Ocean. Een spel dat je verrast vanaf het begin tot het einde. Je start met de eerste duik en leid een dolfijn uit een afgesloten gebied door een smalle waterweg. De camera maakt zich los van de duiker en vliegt in vogelvlucht over... Coral Forest. Schitterend. Zwem verder en je komt in een regio waar zich onderwater grotten bevinden. Zwem naar binnen en je ziet de zonnestralen door de gaten heen schijnen. Fantastisch. En dan het eerste moment dat je een walvis ziet. Indrukwekkend. Dit spel zit vol met dit soort momenten. Het is dan ook een van de mooiere spellen op de Wii. Vissen, dolfijnen, haaien, pinguïns en walvissen zien er allemaal heel realistisch uit, ook door hun manier van bewegen. De muziek blijft op de achergrond en past zich aan de locaties aan. Heel relaxed.

Maar wat doe je in dit spel? Eigenlijk niet zo veel. Je probeert nieuwe onderwaterdieren te vinden en door tijd met ze door te brengen kom je steeds meer over deze dieren te weten. Van tijd tot tijd mag je iemand een rondleiding geven. En soms moet je foto's maken van een specifieke vis. Maar eigenlijk draait dit hele spel om het ontdekken van nieuwe plaatsen. Mogelijk vindt je daar een aanwijzing die leid tot de vondst van de legendarische witte walvis...

Volg je netjes alle opdrachten, dan kan je na 10 uur dit spel hebben uitgespeeld. Maar dan ben je nog nergens. Waarschijnlijk heb je nog niet eens de helft van alle vissen gezien. En heb je nog niet eens een tiende van alle schatten gevonden. En juist die schatten zijn belangrijk om bij de geheime locatie van dit spel te komen. Een geheime locatie die zonder twijfel veel indruk op je zal maken.

DIT IS EEN VAN DE WEINIGE SPELLEN OP DE MARKT DIE JE NOG ECHT WEET TE VERBAZEN. DOOR DE SCHOONHEID VAN DE ONDERWATERWERELD, DOOR HET ONTDEKKEN VAN NIEUWE LOKATIES OF DOOR DE ONTMOETING MET EEN NIEUWE WALVIS. HET KOST 10 UUR OM HET VERHAAL UIT TE SPELEN, MAAR OOK DAARNA IS ER NOG GENOEG TE ONTDEKKEN. VOOR 30 EURO MAG JE DEZE GAME EIGENLIJK NIET LATEN LIGGEN.