Metroid Prime 3: Corruption – Review

PRIJSKLASSE – 50 euro
PRESENTATIE – 9
BESTURING – 9
LEVENSDUUR – 9

TOTAAL – 9 (Medaille voor Uitdaging)

Eind 2002 was het eindelijk zo ver; de spelserie Metroid maakte de stap naar 3D. Dit resulteerde in Metroid Prime, een shooter op de gamecube die zich onderscheidde door platformer elementen en de nadruk op verkenning. Het spel ontleende zijn genen aan de 2D spellen “Metroid” en “Super Metroid”. Beide spellen waren revolutionair doordat je zelf je weg mocht bepalen door de spel wereld. Het spel Super Metroid voegde daar ook nog een fantastische presentatie aan toe. Maar de overstap naar 3D bracht ons schitterende 3D werelden waarin ruïnes en natuurschoon werden gecombineerd en waar je het gevoel kreeg van een surrealistische verlatenheid. Het spel werd daar alom voor geprezen: review Metroid Prime.

De Wii heeft 2x zoveel processor kracht als de Gamecube. Dat betekend dat Metroid Prime 3 er nog mooier uitziet. Maar we zijn heden ter dagen verwend dankzij de vele mooie spellen die op de XBOX360 zijn uitgekomen. Toch weet dit spel te verbazen. Niet zozeer qua detaillering, wat dat betreft zijn we verwend geraakt, maar de artistieke richting van dit spel zorgt ervoor dat Metroid Prime 3 eruit springt op grafisch gebied. De planeten Bryyo en Elysia zijn werkelijk schitterend. Bryyo kenmerkt zich door elementen van een primitieve beschaving overwoekerd door planten. Elysia herbergt juist een technologisch vooruitstrevende beschaving met Jules Verne achtige elementen. En zeker het laatste level is van een buitenaardse schoonheid. Minder origineel zijn echter de levels waarin je jezelf in een ruimteschip of in een militaire basis (beide varianten) bevind. De muziek houd zichzelf op de achtergrond en is precies wat je verwacht van een Metroid spel.

Toch weten alle locaties te overtuigen doordat er heel veel te ontdekken valt. Voor het eerst in deze spelreeks wordt er moeite gedaan om het verkennen van planeten te vergemakkelijken. Dit is mogelijk doordat je met je schip van landingsplaats naar landingsplaats kan vliegen. Per planeet zijn er vaak 3 plaatsen waar dat mogelijk is. Dit vereenvoudigd het vinden van verborgen voorwerpen , waardoor de ervaring meer gestroomlijnd wordt. Dit gevoel krijg je ook doordat geheime locaties ruwweg worden aangegeven op je wereldkaart na een bepaald moment in het spel. Verder is ook het verhaal sterk op de voorgrond aanwezig, niet alleen door de tussenfilmpjes, maar ook door de aanwijzingen die je krijgt. Een nadeel daarvan is dat je sneller door dit spel heen gaat dan bij de vorige delen. Er is ook een grotere focus op actie, dit is een gevolg van de verbeterde besturing van dit spel. Dankzij dat je met de Wii remote op het scherm kan richten is het heel gemakkelijk om de camera te draaien en vervolgens de vijanden met dodelijke preciesie neer te halen. Hiervoor moet je wel het besturing schema op “expert” zetten. Dit is met voorsprong de best besturende FPS op de Wii, maar de besturing is niet perfect. Ik zou graag willen dat het mogelijk was om sneller te draaien. Wel heel goed is het mechanisme waarmee je de camera vastzet op een bepaalde vijand, terwijl je de cursor vrij kan bewegen over het hele scherm. Verder heeft het spel nog steeds een goede afwisseling tussen aktie en puzzels. De gevechten met de eind bazen zijn langdurig en zwaar. Daarvoor moet je wel wat doen. Speel dit spel op “Veteran” moeilijkheidsgraad. Alleen dan krijg je de volledige Metroid ervaring. Het komt dan vaak voor dat je bijna zonder leven zit. Hierdoor kom je erachter dat wanneer je de kogels van de vijand kapot schiet, je beloont wordt met extra leven. En dan begint er een tactisch spelletje waarin je gaat anticiperen op de aanvallen van de eind bazen. Dit is de reden dat ik dit spel beloon met de “Medaille voor Uitdaging”.

Waarschijnlijk kost het je op veteran moeilijkheidsgraad 25 uur om dit spel uit te spelen. Maar wil je alles scannen, dan ben je nog wel 10 uur extra bezig. Maar dit spel bied meer. Want door goed te spelen, wordt je beloont met credits voor speciale prestaties. Met deze credits kan je dan weer extra's unlocken in de bonus galerij. Om alles vrij te spelen, zul je het spel ook op “hyper difficulty” moeten spelen en zul je credits online moeten uitwisselen met vrienden. Dit zorgt ervoor dat je een behoorlijk tijdje zoet zal zijn met dit spel.

DIT SPEL IS DANKZIJ DE ARTISTIEKE RICHTING BUITENAARDS MOOI. VERDER IS DIT SPEL MET VOORSPRONG DE BEST BESTURENDE FPS OP DE WII. DAT IS OOK NODIG, WANT OP VETERAN MOEILIJKHEIDSGRAAD ZORGT DIT SPEL VOOR EEN BEHOORLIJKE UITDAGING. NA UITSPELEN MOEDIGD DIT SPEL JE AAN OM HET NOG EEN KEER OVERNIEUW TE DOEN EN OOK DE TWEEDE KEER BLIJFT HET SPEL DE MOEITE WAARD.