Resident Evil 0 - Review

PRESENTATIE - 9
BESTURING - 8
LEVENSDUUR - 8

TOTAAL - 8

Wanneer men het heeft over horror games, is Resident Evil al jaren lang een begrip. Deze serie begon op de Playstation, waar de personages door een pre-rendered omgeving moesten bewegen en hun weg moesten vinden uit een door zombies overspoelde plaats. Resident Evil was grafisch van de hoogste plank en hadden een ongeëvenaarde sfeer. Na drie delen week de serie uit naar de SEGA Dreamcast, waar het de reputatie van een game met schitterende omgevingen voortzette. Echter hoewel de grafische kracht van de Dreamcast 3D omgevingen mogelijk maakte, bleef Resident Evil gewoon pre-rendered. Daarna werd voor de Gamecube Resident Evil 1 geremaked, wat weer een grafische stap voorwaarts was voor de serie. Echter toen begon de besturing toch wat gedateerd aan te voelen. Resident Evil 0 volgt grafisch de remake van de originele Resident Evil, maar nu is ons beloofd dat het volgende deel in de serie (Resident Evil 4) wel geheel in 3D te spelen zal zijn. Z’n tijd voorbij of nog steeds briljant?

De sfeer in het spel is super. Heb je een surround speaker set, dan kun je met dit spel je lol op. Het liefst speel je het ‘s avonds laat met de gordijnen dicht en als enige andere lichtpuntje dan de tv, een kaars flakkerend op tafel… Blood, Brains! Dat het er mooi uit ziet, dat wist je nu al, maar dat ook alle gebieden in het spel weer uniek waren, dat had je alleen kunnen verwachten. Ik verbaas me er over hoe je een huis er elke keer weer verschillend uit kan laten zien. Een opsomming van vreemde locaties bevat een rijdende trein, een militaire ondergrondse basis, een kerk en een vuilnis verwerkingscomplex. En sommige camerastandpunten alleen al geven je de rillingen. De muziek is ook weer in al z’n glorie aanwezig en wanneer je hierop let, weet je met welk monster je te maken heeft. Soms laat je monsters ook gewoon leven om het muziekje maar af te luisteren. Maar meestal ben je te bang om ze ook maar een centimeter dichterbij te laten komen. Verder moet nog gezegd worden dat de filmpjes echt mooi zijn. Damn!

De besturing is echt verouderd en je moet zeker wennen. Nieuw is de samenwerking tussen twee personen. Op elk moment kun je wisselen tussen deze twee en samen hebben ze meer ruimte om spullen mee te nemen en meer vuurkracht. Maar soms zullen puzzels je dwingen om te splitsen… De besturing is als volgt. De control-stick naar voren is altijd naar voren lopen. Door de control-stick naar achter te bewegen ga je naar achter en links en rechts is links en rechts draaien om je as. Dus naar links lopen is een kwartslag draaien en dan naar voren drukken. Met de B-knop ingedrukt kun je rennen en B-knop samen met de control-stick naar onder is omdraaien om gelijk weg te kunnen rennen. Met de R-trigger kun je mikken (dan kan je niet meer lopen) en met een druk op de L-trigger kan je op de volgde vijand mikken. Met de A-knop schiet je. De Y-knop dient voor het voorwerpen menu, maar dit is naar start te verwijzen. Om tussen de twee hoofdpersonen te wisselen gebruik je de X-knop, dit is ook mogelijk in het voorwerpen menu. Met de Z-knop kan je op de map kijken. Hierin kan je inzoomen met een druk op de R-trigger en kun je met de camera-stick rondkijken. Met de A-knop komt een lijstje met neergelegde items in beeld. Deze geeft ook de precieze plaats aan. In het spel terug kan je met de camera stick de tweede persoon bedienen, identiek aan de bediening van de control-stick. Dit zal je echter alleen doen als hij/zij op de verkeerde plaats staat. Lopen kunnen ze prima zelf.

In het verhaal speel je Rebecca. Deze is veld doktor bij het STARS team, die met een helikopter verongelukken boven het Racoon Forrest. Daar vinden ze een MP busje, waaruit een crimineel ontsnapt is; Billy genaamd. De zaak wordt vreemder als je een stilstaande trein aantreft, waar alle inzittenden dood aangetroffen worden. Rebecca gaat op onderzoek. (The door to safety is shut, there is no turning back…) In de trein ontmoet ze Billy, maar tevens oude bekenden, de familie zombie. Om in leven te blijven besluiten ze samen te werken. Dan begint de trein te rijden. Wanneer ze uit de trein zijn, (hoe is een verrassing) bevinden Rebecca en Billy zich in een onderzoekskwartier van the Umbrella Cooperation. Ook deze is overspoeld door gemuteerde wezens, o.a. Zombies, Leach Zombies, Hunters en een paar nieuwe verrassingen. Eén tip, een Leach Zombie is een beest dat ongeveer gelijk is aan een head-snatcher. Dus met een lange arm. Hier kun je heel veel lood in pompen voordat die dood gaat. Heeel veeeel loood. Maar drie Molentov cocktails zijn veel efficiënter. Dus voor leaches: gebruik de Molentovs of ren erom heen. De puzzels in het spel zijn ook de moeite waard. De weg door het huis is altijd een grote puzzel, maar de kleinere puzzeltjes die je op je weg tegen komt zijn zeker de moeit waard. Maar ook voor dit deel geld: wanneer je meer dan een kwartier vast zit op een puzzel, gebruik een guide! Dit houdt de snelheid in het spel.

De levensduur is goed, het spel is te spelen op drie niveaus. Easy, normal en hard. Wij zijn begonnen aan normal, maar op een gegeven moment hadden we heel weinig ammo over en kwamen we niet langs leach zombies. Dus we begonnen overnieuw op Easy. Maar daar had je zoveel items dat het spel een lachertje werd. Toen besloten we verder te gaan op normal en om vijanden heen te rennen. Toen werd het pas interessant en het bleef heel spannend. Uiteindelijk hebben we er ongeveer 18 uur aan besteed, 20 uur inclusief de Easy mode. Wanneer je het spel een tweede keer speelt kun je een mini game unlocken. Leach hunter. Maar na zo’n uitgebreid spel hoeft dat wat mij betreft niet.

WANNEER JE AAN DE BESTURING GEWEND BENT EN HEBT UITGEVONDEN DAT JE NIET ALLES DOOD HOEFT TE MAKEN, WORDT HET SPEL BRILJANT. DE LEVEL DESIGN MAAKT DE OUDE GAMEPLAY GOED EN DE PUZZELS ZIJN WEER LEUK EN ORIGINEEL. HET VERHAAL WORDT AANGEVULD DOOR VELE FILMPJES EN ALS JE VAN DIT GENRE HOUD, IS DEZE GAME ER ABSOLUUT EEN DIE JE MOET BEZITTEN.