Metal Slug Advanced – Review

PRESENTATIE – 10
BESTURING – 10
LEVENSDUUR – 7

TOTAAL – 9

De first person shooter is het meest populaire genre op dit moment. Maar voordat de FPS ook maar bestond was het shooter genre populair. In de tijd dat alle spellen nog maar uit twee dimensies bestonden, waren titels zoals Metroid en Duke Nukem ongelofelijk populair. Maar ook in de arcade hal waren dit soort spellen populair. Naar mijn mening is de Metal Slug reeks, de beste serie 2D shooter games ooit gemaakt. Zelf kwam ik ermee in aanraken ten tijden van Unreal Tournament en ondanks dat ik al veel mooiere 3D games had gespeeld, bleef de Metal Slug reeks boeien.

De ontzettend snelle en tactische gameplay is nu overgezet naar de GBA. Dat kan niet één op één. Want op het GBA schermpje kan je veel minder pixels weergeven dan op een TV/Arcade scherm. Toch hebben we hier waarschijnlijk de mooiste GBA game die ik ken. De zijn handgeschilderd en achtergronden hebben bewegende delen. De animaties van de figuurtjes zijn geniaal. Wanneer je met een parachute land op het strand zie je twee “Duitsers” met elkaar praten. Als je ze dan benadert, schrikt de ene en rent weg. De ander pakt zijn wapen en valt je aan. Met dit soort animaties zit het hele spel vol. En ook de muziek is fantastisch. De deuntjes blijven hangen, maar je wordt er nooit moe van. Ik heb drie uur gedaan over het laatste level en dan vooral over de eindbaas. Maar in plaats van dat je genoeg krijgt van het melodietje, ging ik er naar luisteren om mijn frustratie te minderen.

De besturing van dit spel is niet voor niets legendarisch. Dat komt niet alleen door de level design, door de eindbazen of door de Slug’s (mechanische wagentjes). Je mannetje kan springen (A-knop), schieten (B-knop), granaten gooien (R-trigger) en springen. Een interessante move is de benedenwaardse aanval. (A-knop, B-knop, bukken) Hiermee kan je tegelijk kogels ontwijken en vijanden neerhalen. Ook een belangrijke move is de sluipaanval (bukken, B-knop), waar je bazooka mannetjes mee kan neermaaien. In het spel zitten veel wapens. Zo heb je het gewone pistool en de shotgun, waarmee je in 4 richtingen kunt schieten. Met de heavy machine gun en de flame shot kun je vijanden in 8 richtingen wegblazen. Helemaal mooi wordt het wanneer je met raketten, voetzoekers, geleide raketten en met de laser je vijanden mag afknallen. Deze wapens zijn zo zwaar dat je vijanden bij bosjes neervallen. En als je dan ook nog eens zo nu en dan Molentof coctails vindt om je vijanden het leven zuur te maken, is je dag helemaal goed. Maar Metal Slug heet niet voor niets Metal Slug. Daarmee wordt op de metalen tanks, robots en straaljagertjes gedoeld, waarmee je door delen van het level kan blazen. Deze zijn qua animatie en hoe ze eruit zien al geniaal, maar vijanden zullen deze hulpstukken een stuk minder kunnen waarderen. Zoals ik al had geschreven, ook het level design en de eindbazen zijn geweldig. Alles zit erin van stranden, bossen, bergen en militaire basissen tot onderaardse gangen met indianen. Je zult de levels echt moeten kennen, want je kunt er zonder 1 keer geraakt te worden doorheen. Maar word je wel geraakt, dan ben je nog geen leven kwijt. Hoewel de Metal Slug games in de arcadehallen altijd one-hit-one-kill waren, heb je nu een levensbalkje gekregen. Door het vinden van voedsel kan je levensbalk weer hersteld worden. Maar geloof mij, je zult vaak genoeg dood gaan. Dan begin je bij het vorige checkpoint in het level, dus verlies je niet alle voortgang. Zo is een ideale balans tussen een arcade game en een console game gevonden.

Het spel bestaat uit 5 levels, oplopend in moeilijkheidsgraad van lastig tot onmogelijk. Toch zal je de game in 10 uur wel hebben uitgespeeld op “normal” niveau. Dan is er nog een hoop te beleven. Er is een “hard” mode voor de liefhebber. En in de levels liggen 100 kaarten verborgen die ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld meer ammonutie kan dragen, dat je met nieuwe personen kunt spelen, dat je bepaalde voertuigen unlocked, dat je bepaalde secret area’s unlockt of die je een bepaalde cheat laten aanzetten. Om alle 100 kaarten te verzamelen moet je ook nog eens 100 prisoners bevrijden. Al met al zal de game best lang duren om uit te spelen. Door kaarten te verzamelen zal de game pas echt gaan leven. De levensduur van een arcade game is altijd een probleem. Meer levels is de meest logische oplossing, maar de kaarten zorgen er in ieder geval voor dat je de game in Arcade stijl moet spelen. Zonder 1 keer dood te gaan.

HET SPEL IS EEN VAN DE MOOISTE SPELLEN OP DE GBA EN DE GAMEPLAY IS LEGENDARISCH. DAT KOMT OMDAT ALLE MOGELIJKE ELEMENTEN VOOR DIT SOORT GAMES IN ÉÉN SPEL GEPROPT ZIJN. WAPENS, VOERTUIGEN, EEN LEVENSBALK EN MEER TAKTISCH REACTIEVERMOGEN DAN JE OOIT IN EEN FPS NODIG ZULT HEBBEN. 5 LEVELS LIJKT WEINIG, MAAR DE MOEILIJKE EINDBAZEN ZORGEN ERVOOR, DAT JE ONGEVEER 10 UUR AAN HET SPELEN BENT VOORDAT JE ALLE MISSIES UITGESPEELD HEBT. DE LEVENSDUUR WORDT VERLENGD DOOR HET VERZAMELEN VAN KAARTEN EN DIE OPTIE IS ZO GOED, DAT IK DIE IN ELKE ARCADE GAME TERUG WIL ZIEN.