Metroid Fusion – Review

PRESENTATIE – 8
BESTURING – 9
LEVENSDUUR – 8

TOTAAL – 8

Een groot deel van de hardcore gamers hebben de overgang van Super Metroid (2D) naar Metroid Prime (3D) meegemaakt en waren daar erg tevreden over. Mijn eerste kennismaking met Metroid was de 3D versie Prime. Bij een vriend heb ik een stukje Super Metroid gespeeld. Later ben ik mij voor de GBA versies gaan interesseren. Bij deze review vroeg ik mij drie dingen af:
- Hoe speelt een 2D Metroid op het GBA scherm?
- Hoe verhoudt Metroid zich in verhouding met andere 2D shooters als Metal Slug?
- Hoe verhoudt Metroid zich in verhouding met de 3D Metroid games?

Traditiegetrouw kijk ik eerst naar de visuele en auditieve aspecten van de game. Bij Metroid vallen twee dingen op als ik kijk naar de grafics. Ten eerste haalt het spel niet alles uit de GBA. Technisch gezien kan de GBA gedetailleerdere beelden aan. Op artistiek niveau maakt Metroid dat weer goed door origineel ontworpen omgevingen aan te bieden gedurende de gehele game. Het spel speelt zich af in een onderzoekstation waar verschillende ecosystemen in voorkomen. De levels hebben standaard thema’s, waaronder een ijs level, een onderwater level, een vuur level, een ondergronds level, een tropisch level en een nachtelijk level. De uitwerking is echter verre van standaard en elk level kent zijn eigen verrassingen qua vormgeving. De muziek is precies zoals je dat van Metroid games verwacht, het blijft namelijk op de achtergrond, maar geeft wel veel sfeer. Uiteindelijk was ik zeer tevreden over hoe Metroid speelde op het kleinere GBA scherm. Er is duidelijk meer detail in de game te vinden als in Super Metroid. Daarnaast is Samus Aran precies groot genoeg om voldoende overzicht te bewaren in de game. In verhouding tot bijvoorbeeld Metal Slug zie je wel dat de grafics simpeler zijn.

De besturing is het grote pluspunt van deze game. Er kan veel, heel erg veel. Natuurlijk is een Metroid game een spel waarin je jou capaciteiten langzaam uitbereid. Je begint dus met alleen een gun en langzaam komen meer mogelijkheden en uitbereidingen tot je beschikking. Je wapen zal een stuk of 4 keer worden opgegraded, je raketten hebben 3 upgrades, je pak heeft ook 3 upgrades en hiernaast krijg je de highjump, de spacejump, de speedbooster en de screwattack tot je beschikking. Zoals in alle Metroid games zul je in een morphbal kunnen veranderen en natuurlijk heb je de jumpbal, de bom en super bom functionaliteit in de morphbal modus tot je beschikking. Dat klinkt de Metroid fans als muziek in de oren en alle gamers die nog nooit een Metroid game hebben gespeeld als een overmaat aan mogelijkheden. Er moet gezegd worden dat er inderdaad teveel mogelijkheden in het spel zitten. Uiteindelijk zal alles best natuurlijk aanvoelen, maar in sommige boss battles zal je net teveel tijd kwijt zijn met het inzetten van dit arsenaal. Hierdoor zijn sommige gevechten meer een kwestie van geluk dan een kwestie van reactievermogen. Ook is de verhouding tussen vijanden in de levels en eindvijanden goed zoek. Door de levels heen blaas je iedereen weg, terwijl je eindbazen soms twee uur lang opnieuw aan het doen bent om ze te verslaan. De vele mogelijkheden komen echter wel weer goed tot hun recht in de levels. Deze worden nooit saai. Naast de gebieden die worden aangegeven op de kaart zijn er tal van geheime passages en gedeelten waar je jou speciale vaardigheden moet inzetten om verder te komen. In vergelijk met andere 2D shooters, zit hier het grootste verschil. Metal Slug is qua vijanden een stuk beter uitgebalanceerd en de gevechten zijn meer een kwestie van reactievermogen en minder een kwestie van geluk. Maar wat betreft mogelijkheden en leveldesign is Metroid veel inventiever en voelt het spel meer aan als een wereld waarin je rondloopt. Metal Slug en andere 2D shooters beperken zich tot levels welke je van links naar rechts doorloopt.

De levensduur is onderheven aan veel kritiek die in mijn ogen onterecht is. Het duurt ongeveer 8 uur om het spel uit te spelen. Maar dat wordt alleen gemeten van savepoint tot savepoint. Alle gedeelten die je opnieuw moet doen, worden niet bij de totale levensduur opgeteld. Ik denk dat ik persoonlijk over de 15 uur ben gekomen, voornamelijk doordat de eindbazen veel tijd vragen. En 15 uur is voor een singleplayer game meer dan zat. Er zijn niet veel 3D FPS games die een langere levensduur kennen. Het spel kent een strakke verhaallijn, die je steeds uitdaagt om door te gaan naar het volgende deel in het spel. Je begint als je wordt aangevallen door een virus X, die jou aan het randje van de dood brengt. Door een antiserum van Metroid DNA bij jou in te brengen, word je genezen. Hierdoor ontdek je dat Metroids nog steeds bestaan. Jou missie is om een ruimtestation te zuiveren van het X virus, waarvoor jij immuun bent geworden. Het X virus blijkt in staat te zijn alle levensvormen te kopiëren, waardoor je uiteindelijk tegenover een kopie van jezelf komt te staan. Omdat het spel sterk op dit verhaal hangt, is het helaas wel iets te rechtlijnig geworden naar mijn smaak. Ik het veel geprobeerd om te backtracken. Maar helaas maakt het spel dit in de meeste gevallen onmogelijk, waardoor je niet wordt uitgedaagd om naar verborgen items op zoek te gaan. Metroid Fusion kent verder geen multiplayer. In vergelijking met de 3D Metroid games, moet ik concluderen dat de sfeer goed overeen komt. Het verhaal aspect is in dit spel iets meer aanwezig en de mogelijkheden om te backtracken zijn wat beperkter. De level beleving is grotendeels gelijk door het verplichte gebruik van je speciale vaardigheden. Ook de artistieke vormgeving komt goed overeen.

METROID FUSION IS EEN GOEDE 2D SHOOTER, DIE UITBLINKT DOOR HET ORIGINELE LEVEL DESIGN EN DOOR HET GEBRUIK VAN DE SPECIALE VAARDIGHEDEN VAN SAMUS ARAN OM DOOR DE LEVELS TE KOMEN. IN VERGELIJKING MET ANDERE 2D SHOOTERS HAD DE BALANS TUSSEN VIJANDEN EN EINDVIJANDEN IN METROID BETER UITGEWERKT KUNNEN WORDEN. DEELS IS DIT TE VERWIJTEN AAN DE OVERMAAT AAN SPECIALE VAARDIGHEDEN, OMDAT JE DAARDOOR NET NIET SNEL GENOEG KAN OVERSCHAKELEN. DE LEVENSDUUR IS MET EEN TOTAAL VAN ONGEVEER 15 UUR LANG GENOEG. OOK HET VERHAAL IS EEN GROOT PLUSPUNT AANGEZIEN HET BLIJFT BOEIEN. AL MET AL IS DEZE GAME EEN AANRADER VOOR ALLE FANS VAN DE METROID SERIE EN VOOR IEDEREEN DIE VAN 2D GAMES HOUD.