Battalion Wars 2 – Review

PRIJSKLASSE – 50 euro
PRESENTATIE – 8
BESTURING – 7
LEVENSDUUR – 8

TOTAAL – 8 (Medaille voor Spelplezier)

De eerste Battalion Wars game kwam uit op de Nintendo Gamecube. Dit spel was een variant op het Japanse spel Famicom Wars. Deze serie kennen wij beter als Advanced Wars, wat destijds een revolutionair spel was op de Gameboy Advanced. -review- Het Gamecube spel toonde lef door af te wijken van de succesvolle Famicom Wars formule (turn-based gevechten) en liet de gevechten in real-time afspelen. Om het goede imago van Advanced Wars niet te beschadigen, werd besloten deze game een andere naam mee te geven; Battalion Wars.

De presentatie van Battalion Wars is in ieder geval anders dan alle andere Real Time Strategy spellen. Dit komt door zijn oorsprong in 2D sprites. De Gameboy spellen moesten met weinig pixels toch duidelijk verschillen laten ziet tussen de verschillende units. Dat resulteerde in overdreven vormen. Die zijn regelrecht omgezet in 3D, wat ontzettend cool uitziende machines oplevert. Verder is dit spel duidelijk een upgrade van de Gamecube versie, door meer begroeiing in de levels en door indrukwekkende water spiegeling effecten. De levels zijn gevarieerd, met thema's als de eilanden van Japan, het platteland van Brittannië, de Grand Canyon van Amerika en de sneeuwlandschappen van Rusland. Natuurlijk zijn de keuzes niet extreem origineel, maar deze herkenbaarheid maakt de levels juist zo leuk.

Maar vooral qua besturing maakt dit spel grote stappen voorwaards. En dan bedoel ik vooral dat dit spel meer en meer op Advanced Wars gaat lijken qua tactische mogelijkheden. De hele Advanced Wars voertuigen selectie kan nu door jou worden bestuurd. Dus je kunt met boten, vliegtuigen, tanks en manschappen vechten. Het leuke van deze franchise is dat je de units zelf bestuurd, dus jij bestuurd bijvoorbeeld een soldaat, of een heavy tank, of een duikboot, of een bommenwerper. Mikken doe je met de Wii remote pointer. Sturen doe je met de Nun-chuck. En met bewegingen van de Nun-chuck kan je vijandelijk vuur ontwijken. De voertuigen hebben ieder een sterke en een zwakke kant. Dus door het slim inzetten van je voertuigen, kan je met gemak een veel sterkere tegenstander vernietigen. Een andere toevoeging uit de Advanced Wars spellen is dat je nu ook fabrieken, vliegvelden en havens kan veroveren. Hierdoor worden je manschappen altijd op peil gehouden in de wat uitgebreidere levels. Door al deze toevoegingen uit de Advanced Wars serie geef ik dit spel een “Medaille voor Spelplezier”. Hetgene wat (helaas) onveranderd is gebleven ten opzichte van het Gamecube spel is de Artificiële Intelligentie. Wanneer je jouw vizier op een vijand vastpint, zal hij je kogels proberen te ontwijken. Maar wanneer je jouw raketten net naast hem op de grond mikt, heeft hij niets in de gaten. Niet alleen de vijanden, maar ook jou eigen manschappen, gedragen zich niet heel intelligent. Wanneer je ze opdrachten geeft, zullen ze die direct opvolgen. Wanneer je vervolgens in een valstrik loopt, zullen deze units gewoon doorgaan alsof er niets aan de hand is, in plaats van dekking te zoeken. Hierdoor kan je in seconden een groot deel van je troepen kwijt raken, waar je al 20 minuten lang extreem voorzichtig mee bent geweest. Waardoor je soms een hele missie overnieuw moet starten. De hele missie wel te verstaan, want dit spel kent geen checkpoints. Op zich zou dit nog niet zo erg zijn, want door voorzichtig te spelen kom je er wel. Helaas krijg je aan het einde van veel levels een opdracht die je in een beperkte tijd moet halen. Als je dan niet precies weet wat er moet gebeuren, dan mag je het hele level overnieuw spelen. Uiteindelijk haal je alle levels wel, zo moeilijk zijn ze niet, maar dit had gewoon beter gemoeten.

De single player heeft 20 missies, die je in ongeveer 10 uur kunt uitspelen. En er is een reden om door te spelen, want je kunt achtergrondinformatie en artwork vrij spelen, wanneer je in ieder level een gouden medaille scoort. Hiervoor heb je een hoge snelheid en weinig verlies van manschappen nodig. En dit spel heeft (in tegenstellig tot de Gamecube versie) ook een multiplayer component. Na het afronden van de campaign mode kan je online je kunsten laten zien. Je kunt kiezen tussen Skirmish (vernietig de andere speler), Assault (haal bepaalde doelen eerder dan de andere speler) en Co-op (voer samen met een andere speler opdrachten uit). Omdat je niet tegen elkaar hoeft te spelen, is ook voor de beginnende speler de online ervaring leuk. En de gevorderde spelers kunnen hun vaardigheden testen in de Skirmish mode.

BATALLION WARS IS EEN LEUK SPEL MET WAT SCHOONHEIDSFOUTJES. DE ARTIFICIELE INTELIGENTIE IS HELAAS WAT SIMPEL EN HET ONTBREKEN VAN CHECKPOINTS IS RONDUIT JAMMER. MAAR HET SPEL ZIET ER VERDER GOED UIT, HEEFT EEN GEVARIEERDE BESTURING EN HEEFT EEN GOED UITGEWERKTE ONLINE MULTIPLAYER COMPONENT.