Mario Kart Wii – Review

PRIJSKLASSE – 50 euro
PRESENTATIE – 8
BESTURING – 7
LEVENSDUUR – 9

TOTAAL – 8

Iedere fanatieke gamer kent het volgende fenomeen. Je koopt het nieuwste spel en laat het enthousiast aan je vrienden zien. Natuurlijk wordt er gelijk een goede game avond georganiseerd en iedereen heeft veel plezier met het spel. Een aantal weken later besluiten jullie dit nogmaals te herhalen. Maar ondertussen ken je alle fijne details van het spel. Je vrienden hebben die ervaring niet en staan dus kansloos tegenover jou. Met als gevolg dat het succes van de eerste avond nooit zal worden geëvenaard. Bij Mario Kart Wii gaat dit verhaal echter niet op. Dit spel is van nature oneerlijk. Lig je achteraan, dan krijg je items die je direct weer vooraan plaatsen in de race. En lig je vooraan, dan krijg je items waar je niets mee kan. Zo nu en dan verschijnt er een blauw vliegend schild dat op jou explodeert. En natuurlijk zorgt catch-up ervoor dat degene achter jou harder rijden dan jijzelf. Daarmee is dit spel de beste party-game die jouw vrienden dit jaar zullen spelen.

Mario Kart ziet er uit als een pastel schilderij. Je kunt dit simpelweg afdoen als lelijke grafics, maar dan mis je veel schitterende levels. Neem bijvoorbeeld Maple Treeway, waarbij je door een herfstig level rijdt met elementen die doen denken aan Super Mario World 2. Of neem Daisy Circuit, waarbij je door een soort klein Monaco rijdt, overgoten door goudkleurige zonneschijn. Of neem DK Snowboard Cross, dat doet denken aan een grote bobslee baan. In contrast met de mooi ontworpen levels staan de wat simpele karakter modellen. De animatie maakt gelukkig veel goed. Qua muziek is het precies wat je verwacht van Mario Kart. Niets mis mee.

De gameplay van Mario Kart Wii is behoorlijk diep. Dit is de eerste Mario Kart die met motion controls kan worden bestuurd. Hiervoor krijg je een speciale huls in de vorm van een stuurtje, waar je de Wii remote in klikt. Op de achterkant zit een grote knop, waarmee je kunt springen. En door te springen raak je in powerslides. Wanneer je lang genoeg zo'n slide volhoud, dan krijg je een speed boost. Maar er valt meer te springen, want de levels zitten vol schansen. Als je op het juiste moment dan het stuurtje schud, dan voert jou karakter een trucje uit en ontvang je een speed boost zodra je op de grond land. Daarnaast kan je ook nog een speed boost krijgen, wanneer je lang genoeg achter een tegenstander blijft rijden. Gaat dit nog niet snel genoeg, wissel dan je kart in voor een motor. Wanneer je op de motor rijdt kan je door je stuur een ruk naar achter te geven op je achterwiel gaan rijden. Ook hierdoor ga je een stukje sneller dan de rest. Wanneer je alle finesses van het spel kent, kom je erachter dat het je weinig zal opleveren. En dat alleen al is reden om de besturing een 7 te geven. De items worden namelijk zo verdeeld dat degene die vooraan rijdt, weinig nuttige items ontvangt, dat de personen die in het midden rijden behoorlijk nuttige items krijgen, en dat personen die achteraan rijden praktisch vooral worden geplaatst zonder dat ze hier iets voor hoeven te doen. Verder zullen degene die achteraan rijden, automatisch sneller gaan rijden, zodat ze kunnen aansluiten bij degene die op de eerste plaats rijdt. De uitwerking hiervan is dat in de moeilijkere klassen, (100cc, 150cc en Mirror) je de hele race vooraan kan rijden en op het laatste moment kan worden ingehaald door 5 andere racers. Vaak betekend dit dat je het tournament beter overnieuw kan gaan racen. Wat betekend dat je terug moet naar het hoofdmenu en alle keuzeschermen weer opnieuw moet doorlopen.

Maar er zijn ook veel goede dingen te zeggen over Mario Kart Wii. Het meest opvallende is de onzinnig grote hoeveelheid dingen die je kan unlocken. Wat dacht je van 32 levels, 26 karakters, 18 karts en 18 motoren. Wow! Om alles vrij te spelen ben je nog wel even bezig en moet je ook serieus je best gaan doen. Iets wat de meeste hardcore gamers wel zal bevallen. Dat zal gepaard gaan met enige frustratie, wanneer je voor de zoveelste keer oneerlijk verliest. Maar doordat je in korte tijd een tournament kan racen, blijft de frustatie nog enigzins beperkt. De multiplayer is waar dit spel uitblinkt. Ten eerste kun je online spelen, waardoor je altijd menselijke tegenstanders treft. Verder is dit spel ideaal om met z'n vieren vanuit de huiskamer te spelen. En zelfs biedt dit spel je de mogelijkheid om met z'n tweeën online te racen. Je kunt (als je op het blauwe rondje rechtsboven in het scherm klikt) uitgebreid bepalen wat de regels zijn voor elke race. En natuurlijk heeft dit spel ook een Battle gedeelte, waarbij je elkaar zoveel mogelijk probeert te raken met items.

MARIO KART WII IS EEN SPEL VAN TEGENSTELLINGEN. JE ZULT GAAN HOUDEN VAN DE VELE LEUKE LEVELS, VAN DE MULTIPLAYER, VAN HET RACEN. MAAR JE ZULT GEFRUSTREERD RAKEN DOOR DE ONEERLIJKHEID ALS JE VOOR DE ZOVEELSTE KEER ONTERECHT DE EERSTE PLAATS KWIJT RAAKT. MAAR UITEINDELIJK BLIJF JE DIT SPEL SPELEN... EN DAT ZEGT GENOEG OVER DE KWALITEIT VAN HET SPEL.