Lord of the Rings Return of the King – Review

PRESENTATIE – 8
BESTURING – 9
LEVENSDUUR – 9

TOTAAL – 9

Veel gamers kijken alleen uit naar de topgames waar ze vele uren aan kwijt zijn. Epische verhalen zoals Metroid Prime 2 Echoes, Tales of Symphonia en Resident Evil 4 zijn hier enkele voorbeelden van. Maar soms loont het de moeite om te wachten met de aanschaf van dit soort games. Bijvoorbeeld als je de tijd ervoor niet hebt of als geen 60 euro per spel wilt dokken. Zoek je dan toch naar een episch verhaal, dan kan dit spel iets voor jou zijn.

Lord of the Rings, Return of the King gaat verder waar het vorige spel ophield. Bij de slag om Helms Deep. Gandalf drijft de vijandelijke gelederen uiteen en het verhaal van het reisgenootschap kan vervolgd worden. Aragorn vecht zich door de grotten van de verdoemden, om uit te komen bij Minas Tirith. Gandalf zal Saruman een bezoek brengen en moet vervolgens de muren van Minas Tirith beschermen. Sam en Frodo zullen langs een gigantische spin moeten om Mount Doom te bereiken. Als je de film hebt gezien of het boek hebt gelezen, dan is het verhaal gesneden koek, maar het spel gaat natuurlijk om het zelf beleven van de avonturen van deze helden.

In vergelijk met het vorige spel zijn de grafics niet echt verbeterd. Misschien zijn er wat meer details, maar het valt niet echt op. De tijd stond helaas niet stil en zo kan het dat de grafics ‘slechts’ een 8 krijgen. Een andere reden daarvoor is het grotere aantal in-game cut-scenes. Bij dit spel wil ik alleen beelden van de film in de cut-scenes zien. Maar wanneer je kijkt naar de levels, dan moet ik toch weer toegeven dat ze het geflikt hebben. Alsof je in de film staat! Ook de muziek draagt daar aan bij. Dit spel bevat natuurlijk de muziek uit de film en die is magistraal goed. Verder zijn er veel meer ontploffingen in vergelijk met het vorige deel, die de actie flink opvoeren.

De besturing is voor een groot deel gelijk aan het vorige deel, maar is in vele aspecten uitgebreid. De belangrijkste optie is nu de co-op mode, waarin je alle levels met twee karakters kunt spelen. Met de A-knop voer je snelle aanvallen uit, met de Y-knop zware slashes, met de X-knop schop je, met de B-knop verdedig je, met de R-trigger slacht je een gevallen vijand direct, met de L-trigger richt je de boog welke je met de A-knop vervolgens afvuurt. Verder is nu de special move voor ieder personage toegevoegd. Dit voer je uit door de L-trigger en de R-trigger tegelijk in te drukken. Er zijn 3 speciale moves, namelijk toename in kracht (Aragorn), een magisch schild (Gandalf) of onzichtbaarheid (Sam). Deze moet je ook werkelijk gebruiken in het spel bij sommige eindvijanden of puzzels om te overleven en zijn dus een goede toevoeging. Verder voer je nu acties uit met de Z-knop. Zo kun je speren gooien (erg effectief!), katapulten afvuren of een ophaalbrug op vijanden neer laten kletteren. Ook dit aspect wordt met puzzels geïntegreerd, maar de acties zijn vooral leuk om uit te voeren. In deze game heb je nog meer combo’s. Alle oude zijn terug, inclusief de slomotion-grapple-move waarin je een vijand direct een kopje kleiner maakt. Zoals genoemd zijn er meer karakters waarmee je op avontuur kunt gaan. In het vorige deel moest je voor alle figuren apart combo’s kopen. Gelukkig kan je in dit deel voor iedereen tegelijk een move kopen. Dit geld niet voor moves die je pijlen sterker maken, voor moves die je special move verbeteren of voor moves die je superslash (Y-knop ingedrukt houden) krachtiger maken. Verder valt op dat in het level design een goede balans is gevonden tussen puzzels en gevechten. Soms kun je heerlijk slashen, maar vaak moet je bepaalde metertjes in de gaten houden die de health van hobbits, het aantal orcs op de muur of de aanwezigheid van de Nasgul aangeven.

Het sterkste punt van dit vervolg is de moeilijkheidsgraad, die in de vorige game al niet gemakkelijk was. Nu zal je echt op het puntje van je stoel moeten gaan zitten om de game uit te spelen. Wanneer je alleen speelt, dan merk je dat op bepaalde punten checkpoints zijn neergezet, waar je wordt gerespot wanneer je dood gaat. Als je met z’n tweeën aan het spelen bent, dan mag per level slechts 1 speler gerespot worden. Dit zorgt ervoor dat de ene persoon met weinig leven soms alleen aan het verdedigen is, terwijl de andere persoon het zware werk opknapt om zo beiden in leven te blijven. Natuurlijk dragen de 3 verschillende verhaallijnen bij aan de levensduur en zijn er veel bonussen in de game zoals interviews, art galeries en cheat codes. Uiteindelijk kan je zelfs een level unlocken waar je 20 ‘floors’ vol vijanden moet afslachten. Het spel zelf duurt een redelijke tijd om uit te spelen door de hoge moeilijkheidsgraad, maar dankzij de co-op mode zal dit spel nog veel langer in je gamecube verblijven.

HET SPEL IS EIGENLIJK EEN VERVOLG OP THE TWO TOWERS EN SAMEN VERTELLEN DEZE SPELLEN HET VERHAAL VAN LORD OF THE RINGS. DE PRESENTATIE VAN DE GAME IS NIET ECHT VERANDERD, MAAR DOET NOG STEEDS ERG PRETTIG AAN. DOOR HET VERBETERDE (KOPEN VAN/AANTAL) COMBO’S, DE CO-OP MODE EN DE VERHOOGDE MOEILIJKHEIDSGRAAD IS HET SPEL ZEKER AAN TE RADEN AAN FANS VAN DE FILM OF VAN HET HACK-AND-SLASH GENRE. EN WAARSCHIJNLIJK VOOR IEDEREEN EEN BETERE KEUS DAN THE THIRD AGE.