The Simpsons Hit and Run – Review

PRESENTATIE – 7
BESTURING – 7
LEVENSDUUR – 6

TOTAAL – 7

Het leven lijkt ons soms al serieus genoeg. We moeten studeren of we moeten geld verdienen. We moeten helaas slapen, al werpen gamers zich onvermoeibaar in de strijd tegen deze natuurlijke verplichting. En dan heb je zo nu en dan gewoon zin om je lekker uit te leven op alles en nog wat. Maar als we dat in “real life” doen geeft dat zo’n rotzooi. Dus we hebben een alternatief nodig: Springfield.

De game begint, wanneer Homer naar zijn werk gaat. Natuurlijk moet hij eerst wat boodschappen doen en moet een pakje naar Lisa worden gebracht op school. Maar het is geen dag als alle andere. Al gauw vallen de zwarte busjes met camera’s op. "Mysterious Black Van – Pitza Delivery” Dat moet grondig onderzocht worden en leid tot een nieuw & verassend Simpson’s verhaal. Waarbij logica ver te zoeken is. Dit is de eerste GTA variant voor de Gamecube. Dus kan je niet alleen in de standaard (of iets minder standaard) wagens van de Simpson’s & friends, maar ook gewoon op straat een auto pakken. Of zoals Homer zegt: We have done enough for Springfield to occasionally lent their vehicles. De game ziet er goed uit. Wie de Simpson’s kent, kent natuurlijk ook 3D Homer. In die stijl is de game verder gegaan. Dit resulteert in een stad waar veel bekende elementen zijn terug te vinden en die de sfeer van de Simpson’s cartoons ademt. De muziek is herkenbaar, maar er is weinig variatie. Op technisch niveau is het spel niet spectaculair. Wel is de voice-acting echt subliem. Alle originele stemmen zitten in het spel en nog veel belangrijker is dat Matt Groening de dialoog heeft geschreven. Dit zorgt ervoor dat alle opmerkingen gewoon ráák zijn.

Maar voor de fan telt maar een ding: gamen! En gamen is een leuke bezigheid voor de eigenaren van dit spel. De missies spelen zich meestal af rond het racen. De besturing is standaard. Gas geven doe je met de L-trigger, remmen doe je met de R-trigger, er is een handrem (B-knop) voor slides, en met de Y-knop stap je in en uit voertuigen. De missies zijn gevarieerd. Zo moet je soms tegen een tegenstander een bepaald parcours afleggen of moet je een parcours in een bepaalde tijdslimiet doen. Verder heb je missies, waarin je de auto van de vijand moet vernietigen of waar je tegenaan moet beuken om bepaalde items te verzamelen. Ook zijn er missies waarin je een bepaalde auto moet volgen (dit kan erg lastig zijn) of juist moet ontsnappen van een auto (en dat is weer erg makkelijk). Maar niet alleen racen is leuk, want het hele level zit vol met verborgen items. Hier komt het platformgedeelte van het spel tot uiting, wat erg goed uitgewerkt is. Ook hier is de besturing standaard. Je springt met de A-knop, schopt met de X-knop en loopt met de control stick. Per voet zijn vele verborgen gedeeltes te verkennen. Je kunt echt 10 keer langs een gebouw rijden, om daarna te ontdekken dat je via de brandtrap erop kan komen. En soms gaat zo’n parcours over meerdere treinwagons om bijvoorbeeld bij een collector card te komen. De besturing is wel goed, maar niet haarscherp. Maar omdat je per voet vooral items zoekt om bonussen te unlocken is dit niet heel erg. De besturing van het racen is scherper, maar je zal nooit echt op de edge racen. Al met al mag over de gameplay niet geklaagd worden.

Dat geld niet helemaal voor de levensduur. Want er zijn maar 3 levels. Van een Hit and Run level moet je je voorstellen, dat dit een groot rondje is met veel shortcuts. Je bent gemiddeld wel 4 minuten bezig om een level rond te rijden, dus de levels zelf zijn wel groot genoeg. Ook het aantal (verborgen) looproutes per level is zeker voldoende te noemen. Maar na 3 levels is de koek op. Je begint met Homer in de woonwijk van de Simpsons, daarna ga je naar met Bart karren in het stadscentrum van Spingfield en daarna rij je met Lisa door het havengebied van Springfield. Dan gaat het verhaal verder met Marge in de woonwijk, dan volgt een level met Apu in de stad en vervolgens rij je met Bart in de havens. Het zevende en laatste level is weer met Homer in de woonwijk. Er is genoeg te doen, maar het zou gewoon leuker zijn geweest als je dat in andere delen zou kunnen doen. De multiplayer is helemaal een lachertje. Op het scherm zie je een 2D baan met wat bochtjes waar je rondjes op kan rijden. De besturing lijkt nergens op en wat is dát melodietje irritant. Maar gelukkig zijn de missies leuk, heeft het spel voldoende verborgen items en zijn er voor de oplettende gamer veel details te zien in de levels die echt typisch Simpson’s zijn. Probeer maar eens niet in de lach te schieten als je één van de vele reclameborden leest.

DE SIMPSONS IS EEN GAME DIE VELE GAMERS ZAL AANTREKKEN. NIET OMDAT DE GAME OP TECHNISCH GEBIED UITBLINKT, MAAR OMDAT DE GAME GEWOON ERG HUMORISTISCH IS OM TE SPELEN. HET VERHAAL IS ERG GOED EN DE MISSIES EN DE PLATFORM ELEMENTEN ZIJN ERG LEUK. DE MULTIPLAYER EN HET TOTAAL VAN 3 LEVELS ZORGT VOOR EEN BEPERKTE LEVENSDUUR. TOCH WEET IK ZEKER DAT IK DE GAME ZO NU EN DAN WEER ZAL OPPAKKEN. AL WAS HET ALLEEN MAAR OM DE SIMPSONS SFEER OPNIEUW TE ERVAREN EN OM ALLE VERBORGEN ITEMS TE VINDEN.